http://www.bisfront.se Bisfront AB är ett av Nordens ledande bolag inom nykundsbearbetning och kvalificerad besöksbokning. Bisfront Blogg RSS Världen är inte svart eller vit denna gången heller http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=160449 Det är mycket diskussion nuförtiden, inte minst i social media, om hur man skall nå ut till sina prospekts. Det ena sättet ställs mot det andra, helt nya modeller för försäljning blommar upp och skallen ekar mellan kyrktornen ”Det kalla samtalet är dött”. Spindoktorerna och evangelisterna rullar ut inlägg efter inlägg, inte minst här på LinkedIn om dess och sin egen förträfflighet. Om att det är så 2000 att ringa det kalla samtalet och att nu skall man göra allt via sociala medier. Tänk om det vore så enkelt, att världen i denna fråga kunde vara svart/vit istället för den gamla taskiga gråskalan vi oftast hamnar i. Jag skall inte dra ut på min slutsats: världen är inte svart/vit denna gången heller. Det kalla samtalet är långt ifrån dött – det är många innan mig som konstaterat detta men detta är mina ”two cents to the question”. Problemet med resonemanget är just att man målar upp ett antingen/eller förhållande, det gamla mot det nya, sociala medier mot kallringning. Jag tror att det är ett väldigt skevt sätt att se på saken. Det är inte jämförbart med när vi kastade ut våra skrivmaskiner och ersatte dem med datorer. Istället tror jag att man skall se det som komplement, likt att vi ständigt uppgraderar hårdvaran i våra datorer för att de skall bli starkare och snabbare. Jag förstår dock att man gärna vill göra jämförelsen. Kallringning har kommit att bli allt svårare och svårare. Receptionisterna blir bättre på att screena samtal, beslutsfattare blir allt mer kräsna och sitter i fler och fler möten. Det är svårt helt enkelt. Kallringning är mycket mer av en specialistgren idag där man inte bara kan vara en duktig säljare, man måste vara en duktig kallringare. Detta ser vi från våra kunder på Bisfront, vi anlitas inte längre bara för att öka mötesantal eller spara tid. Vi är idag en direkt möjliggörare för många som själva inte besitter samma expertis men som fortfarande är superduktiga så fort de hamnar i inramningen av ett möte. Är sociala medier bra då? Absolut, jag är själv en förkämpe för dess användande och har sett otaliga gånger hur mycket man kan få ut av dem. Dock ser jag också att de säljare som lyckas bäst är de som lyckas kombinera klassiska säljaktiviteter med sociala medier. De skapar helt enkelt många fler affärsmöjligheter, och vet ni vad, det är ju faktiskt det det hela går ut på. Efter många och långa samtal med andra försäljningschefer, VDar etc. så ser jag dock att många företag slagit in på Social Selling, kanske på ett sätt som inte var tänkt. Man skrotar helt kallringningen och ägnar sig åt att surfa på LinkedIn och posta (förhoppningsvis) vettigt kontent. ”Core-säljarna” och ”underachievers” älskar det och köper in i projektet till 100 %, de slipper ju ringa. Dock så ökar inte försäljningen, varför? Jo för att man tagit bort de gamla delarna och alltså på något sätt godkänt en lägre aktivitetsnivå. Om man publicerar bra kontent och får likes och delningar så bör man nog följa upp dessa. Ni som företag har ju sagt, när ni vred om till social selling, att vi inte behöver ringa längre, så alltså görs inte det. Väldigt få kommer att kontakta dig helt självmant för att boka det där mötet eller lägga beställningen. Och om så skulle vara fallet är det oftast för att man redan talat med en konkurrent. Att vara tvåa på bollen är som alla fotbollsfantaster vet allt annat än idealt. Det är inte du som kontrollerar matchen längre då. Därför är aktiviteten fortfarande viktig, den har bara tagit en liten annan riktning. Vi ser idag att antalet kalla samtal minskar i stadig takt, då allt fler går mot att renodla sig till sociala medier. Dock skall man säga att detta ofta kombineras med opersonliga mailutskick. Nej jag menar inte nyhetsbrev, utan de där mailen vi alla får ett antal gånger varje dag. De som är så uppenbart allmänt skrivna med inklistrad CRM-information så som ditt namn och företagsnamn. Jag vet ärligt talat inte om jag är beredd att kalla detta en aktivitet, det är snarast en förevändning för att kunna säga att vi gjort något förutom att skriva på LinkedIn och klicka på like-knappen. Något annat som märktes hos dessa företag, i denna ytterst lilla empiriska studien, var att man allt mer och mer tappade sin ”dreamlist”. Den där listan med kunder man verkligen ville ha, som man visste skulle kunna vara guldkunder som man skulle kunna förnöja och lyfta till nya nivåer. Varför? Jo för att via sociala medier är det väldigt svårt att vara laserfokuserad på ett mål på annat sätt än genom ditt kontent. Det blir lite mer av en hagelbrakare. Så om du inte är beredd att släppa dem helt – dags att lyfta luren igen, ingen annan gör ju det längre. Detta borde ju öka dina chanser, i vart fall om du har en slipad pitch som inte bara berättar något för ditt prospekt utan som utmanar dem i deras syn på det aktuella ämnet. Då kommer du också att generera fler kontakter på LinkedIn som kan se ditt flöde och läsa dina artiklar, annars hamnar du i samma fälla som så många andra. Ja du har många läsare, men det är primärt kompisar, kollegor eller redan befintliga kunder. Du vill ju att nya skall läsa det du skriver och känna sig berikade. Det är då det kommer att klirra i kassakistan. Så summa summarum. Det kalla samtalet är inte dött, social selling är ingen allsmäktig frälsare utan något som kan föda en lathet i din säljorganisation om du hanterar det fel. Men de som kan lyckas att kombinera de två, de är framtidens vinnare. Ta dig en ordentlig funderare på varifrån dina kontakter på LinkedIn kommer ifrån, är det inte den där mässan, seminariet eller inte minst från det kalla samtalet. När man kikar lite i folks trådar är det oerhört vanligt att det alltid är samma människor som läser och kommenterar. Dina vänner, kollegor och dina redan befintliga kunder. Men hur får du fler kontakter som kan läsa? Mitt tips, var före i ditt tänk. Nu när folk har slutat ringa och börjat maila och ”LinkedInna” så ta och lyft luren samtidigt som du publicerar ditt nästa briljanta inlägg i debatten. Våga vara personlig och rikta ditt budskap – jag vill fortfarande känna att du tänkt på mig. Då kanske jag läser dina inlägg sedan även om jag tackade nej till mötet eller att köpa just nu. Det kalla samtalet är inte bara en säljaktivitet utan i lika delar en marknadsaktvitet. Vilket jag kommer att prata mer om vid tillfälle. Wed, 30 Mar 2016 13:00:00 GMT Vi söker dig! Karriäristens ord http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=153725 Hallå allihopa! Sonja heter jag och jobbar på Bisfront sedan ca 2 1/2 år tillbaka. Jag jobbar på världens bästa företag. Jag kunde nog inte trivas bättre än där jag är just nu just idag. Jag är på en arbetsplats där jag har fått utvecklats otroligt mycket både personligen och professionellt. När jag kom till Bisfront kunde jag inget om B2B, inget om mötesbokning, visste ingenting om vad en webbyrå gör eller är, vad skillnaden mellan en reklambyrå och en mediebyrå är, jag kunde i stort sett inget alls om näringslivet öht. För att vara helt ärlig så trodde jag till en början att jag sökte ett receptionistjobb. Hur kommer det då sig att jag fick jobbet här? Jag låter min HR-chef Louise Slettegren besvara frågan, hon får väl ända hållas ansvarig?!? "Du var en riktig liten skitunge men du anställdes därför att du verkade ha ett stort driv och jag såg stor potential i den där teaterapan!" Jag anställdes, fick med mig sjukt mycket papper med information jag skulle lära mig. När jag väl började hade jag pluggat stenhårt, tror ni att den informationen räckte? Nej, givetvis inte men tack vare kompetenta och närvarande chefer som stöttade mig och bra och varierande utbildning från ledningens sida så blev jag en duktig mötesbokare med nöjda kunder (vann förra året vår bolagstävling i flest nöjda kunder och iom det en resa till Dubai med bolagets topp tre), härlig lön och har under mina år här utvecklats EXTREMT mycket! Började som projektansvarig mötesbokare, ville sedan utvecklas och blev coach och är idag nybliven teamchef. Vi söker nu fler personer som vill haka på oss och leda Bisfront framåt i utvecklingen. Helt ärligt, det är den bästa arbetsplatsen; eller för mig är det den absolut bästa arbetsplatsen i alla fall. Varför? Det är en platt organisation, vem som helst kan när som helst gå till till KE (vår vd) med nya ideer, du får avancera i din karriär, du får lära dig så sååå mycket om näringslivet iom alla kunder du blir ansvarig för. Alla, oavsett tidigare erfarenhet är välkomna att söka. Vi skiter i vad du har gjort tidigare, det vi söker efter är ett driv och ett jävlaranamma. Har du inte kunskapen hjälper vi dig på vägen. Är du sugen på en ny utmaning? Är din syrra, son, kusin, kompis eller kompis kompis (ni fattar?!) sugen på nya möjligheter? Då vill vi träffa dig för att höra mer om dig och berätta om vilka möjligheter vi skulle kunna erbjuda dig. Hör av dig till mig på sonja.annersten@bisfront.se alt. 076-677 38 67 så tar vi det därifrån. Här är jag om ni undrar Tue, 06 Oct 2015 16:48:00 GMT 809 % ROI and counting http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=141086 I februari förra året startade vi igång samarbetet det lite mindre, men otroligt kompetenta företaget, verksamt inom medieproduktion. Framförallt företagsfilm i olika former och format. Vi har jobbat på kontinuerligt och de har beställt fler möten och andra konsulttjänster av oss under tiden men inte förrän idag får vi konkret veta hur det egentligen går. - Många affärer i olika storlekar har inkommit - Deras absolut största kund kommer från vårt möte (stod tidigare för ca 50 % av omsättning, nu mindre pga ovan) - De har anställt en person för att hantera det högre trycket - Totalt har de fakturerat och fått betalt 8,09 x det de investerat hos oss Sånt här gör det riktigt roligt att jobba och man inser att oavsett strategi, system eller vad man nu investerar i så måste samtalet göras och där kan vi skapa värden tillsammans med kunderna! KONTAKTA OSS GÄRNA SÅ BERÄTTAR VI MER OM OSS KLICKA HÄR FÖR FLER KUNDUTLÅTANDEN Glad Halloween! (om man nu säger så) Fri, 31 Oct 2014 14:00:00 GMT Hösten är här! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=139895 Alltid kul att komma in i den här fasen på året. För oss är månader med många dagar superviktiga så September och Oktobers totalt 45 dagar är de månader då mest händer och resultaten är som bäst. Inte bara för att det är många dagar, utan även för att det händer saker med näringslivet. Många frågor från Kick Offer etc börjar realiseras, letandet av leverantörer av olika slag för nästkommande år startar - organisationer förbereder sig på ett nytt nalkande år. Så även vi. Vi rekryterar talanger för fullt. Letar tom. med ljus och lykta! Vi har nästan mer än vad vi klarar av idag och behöver verkligen fylla på med kompetenta Bisfrontare. Det känns som en otroligt angenäm position. Framförallt anledningen till att det är som det är - våra kunder beställer bara mer och mer. Tack för förtroendet. Tack för att ni valde att satsa på oss och tack för att vi får fortsätta vara en viktig del i er försäljningsprocess! Känslan detta ger är obeskrivlig. Vi ser fram emot en höst med nyrekrytering och fler nöjda kunder. /Karl-Erik Mon, 22 Sep 2014 15:57:00 GMT Nytt år, nya möjligheter http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=126600 Nytt år, nya möjligheter! Det är spännande att sitta här i nästan fulla lokaler och se vad som händer. Det är tidig morgon, 7e januari. 4 kundmöten redan bokade. Affärsfokuset från decembers rekordnivåer känns intakt. Det här blir ett bra år. Vi är något färre än vad vi var i början på 2013. Färre, men starkare. Så pass starka att vi klarade vårt ”omöjliga” mål med storleken på återköpsordrar. Nivån slog alla tidigare rekord och således läggs konferensen för 2014 i Barcelona. Här ska vi tillsammans utveckla bolag ytterligare samt sätta nya mål för året! Vad händer 2014? Vårt fokus ska återigen inriktas på tillväxt och utveckling. Vi vill och behöver rekrytera en hel del för att kunna täcka efterfrågan och vi behöver satsa mycket på internutveckling. Mer än vad vi redan gör. Vi kommer i dagarna att inleda vårt stora ”Academyprojekt” som i mångt och mycket har planerats under hela 2013. Det ser vi fram emot otroligt mycket! Vidare kommer vi att jobba på som vanligt med att hitta nya kunder och utveckla befintliga. Det är verkligen så stimulerande att kunna jobba i en verksamhet som verkligen kan hjälpa i stort sett alla olika typer av bolag. Stora som små, nationella som internationella, arkitekter som managementkonsulter. Intressant från förra året var den stora skaran internationella ”giganter” som vill ha möten bokade. Sverige är ett attraktivt land att verka i. Vi har fått lite press på sistone. Titta gärna här Det var allt för denna gången. Jag hoppas att ni klickar er vidare och kontaktar oss. Det är värt det! Mvh, Karl-Erik von Bahr Tue, 07 Jan 2014 09:45:00 GMT Superföretag igen! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=122919 Se den riktigt roliga nyheten här: Jobbskapande Superföretag igen! Fri, 25 Oct 2013 11:22:00 GMT Bisfront Gaseller för tredje året i rad! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=121586 Vilken glädje! För tredje året i rad har vi blivit utnämnda till ett av Sveriges snabbast växande bolag i DI:s Gasellutnämning. Det är vi så otroligt stolta över! Jag vet inte hur många bolag som klarar av detta men gissningsvis så pratar vi låga promille snarare än procent vilket ytterligare sporrar oss. Utan det engagemang alla känner, professionalismen vi lever efter, glädjen vi sprider och det resultatfokus vi har, tillsammans med våra fantastiska kunder som helhjärtat går in i projekten - skulle detta aldrig vara möjligt! TACK! Fokus framåt blir att fortsätta på det spår vi är inne i nu, med extremt mycket fokus på att förvalta de fina uppdrag vi har, utveckla våra fantastiska medarbetare och aktivt jobba framåt med förbättring på alla plan. Det kanske till och med kan bli så att Gasellen dyker upp här om ett år igen.. Det vi definitivt ska försöka göra är att uppdatera denna blogg lite oftare =) Varma hälsningar, Karl-Erik von Bahr, VD. Fri, 20 Sep 2013 16:12:00 GMT Bisfront Gaseller för andra året i rad! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=91841 Bisfront Gasellföretag för andra året i rad För andra året i rad tilldelas Bisfront AB, ett av Sveriges ledande säljkonsultföretag den åtråvärda titeln Gasellföretagare. Detta efter att man under 2011 ökat sin omsättning med 44 % från 2010. En markant ökning om man jämför med förändringen året innan. "2011 gick väldigt mycket rätt med vår strategi att fokusera på de befintliga kundrelationerna och satsa på långa lönsamma samarbeten. Detta i samband med ett aktivt och roligt kulturarbete gjorde att vi slog våra högt satta mål för året" säger Karl-Erik von Bahr, VD och en av grundarna till företaget. Bisfront hjälper tjänsteföretag inom en hel del olika branscher (business to business) att hitta nya kunder genom kvalificerad mötes- och besöksbokning. "Det har blivit ännu svårare med åren att boka affärsmöten. För företag att själva lägga ner den mängden tid och engagemang som krävs idag är i många fall helt otänkbart då man också måste fokusera på att leverera det man faktiskt säljer. Sen är det för många en väldigt stor utmaning att rekrytera egen säljkraft samt att ha tid att coacha och motivera dem för att behålla dem." säger Johan Källsten, Försäljningschef. Kraven för att bli Gasellföretag är att man under de 4 senaste räkenskapsåren har: - en omsättning som överstiger 10 Mkr - minst tio anställda - minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret - ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren - ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt - i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner - sunda finanser Källa: http://www.di.se/gasell "Självklart är det riktigt kul och hedrande att återigen få vara ett av de 0,5 % av samtliga svenska företag som klarar dessa kriterier. Det som jag blickar fram mot nu är de 2 nästkommande åren där målet också är att klara kraven. Dock blir det så klart svårare ju bättre det går då man måste dubbla omsättningen" säger Karl-Erik von Bahr. Mon, 08 Oct 2012 14:00:00 GMT Kundnöjdhet och utmärkelser! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=57959 Det är högtryck hos oss på Bisfront! Trots dykande börser, oro och den allmänna turbulensen på världsmarknaden kan man ganska enkelt konstatera att det är strålande tider på Bisfront. Det är verkligen kul att kunna visa tillväxt även i tider som dessa. Behovet av nya kunder minskar ju inte och vi etablerar oss mer och mer som det självklara valet av partner i nykundsjakten. Två saker som hänt sedan sist: Vi har med ca tio veckors marginal, klarat vårt högt satta årsmål i "BK" - dvs. återköp från nöjda befintliga kunder! Detta medför att årsmötet för 2012 kommer att förläggas i Åre. Detta är något vi verkligen kämpat hårt för att uppnå och det är med stor glädje vi nu kan fira det tillsammans. Att målsättningen varit nöjda befintliga kunder istället för nykund innebär att vi inte är ensamma om att vara glada. Finns ingen bättre bekräftelse på ett väl utfört arbete än en nöjd kund. Det som också har hänt är att vi blivit belönade med benämningen Gasellföretag av Dagens Industri. Det har alltid varit ett mål och det känns underbart att få det bekräftat. Ni kan läsa mer om det här. På det så är vi också numera ett av Sveriges få Superföretag för 2011. Det är en utmärkelse, likt Gasellen som Veckans Affärer ger till företag som klarar de svåra kriterierna på lönsamhet, tillväxt och ekonomisk prestation i allmänhet. Detta är naturligtvis något vi är otroligt stolta över och något vi ser fram emot att bli fler gånger! Ni kan läsa mer om det här. Kort och gott kan man säga att stämningen är på topp och vi ser fram emot ett nytt spännande år tillsammans mer er, våra kunder, medarbetare och leverantörer! Detta år också i nya, större lokaler! Mon, 21 Nov 2011 15:30:00 GMT Kunderna nöjdare än någonsin! http://www.bisfront.se/Blogg.aspx?r_id=40148 Oj! Märker att det inte var igår jag uppdaterade den här bloggen. En anledning är att jag inte är van vid att blogga. Den enskilt största anledningen är dock att det inte funnits tid. Vi har som organisation växt till oss rejält sedan senaste inlägget! Vi är nu 52 anställda och rör oss snabbt mot vårt mål för 2011, nämligen 60 anställda och helt fullt i våra lokaler. Varför växer vi så snabbt samtidigt som våra branschkollegor står stilla/försvinner? Svaret är enkelt: Vi fokuserar på att leverera kvalitet och lyckas! Andelen nya kunder som historiskt varit den största har fått ge vika åt de kunder som väljer att fortsätta jobba med oss. Befintlig Kund, eller ”BK” som vi kallar det blir bara större och större och det är en stor glädje för mig och resten av gänget som arbetar hårt för att få nöjda kunder. Jag samlar på e-mail från kunder som meddelar oss om affärer från våra möten och bara sedan 1 mars i år har vi 42 registrerade affärer från våra kunder. Ordervärdena är oklara på de flesta men med tanke på de tjänster som erbjuds och de siffror jag vet kan jag nämna att totalen ligger på närmare 50 mkr. Detta bara på de affärer som vi vet om! Sen blir det ju förhoppningsvis återköp också… Ja, ni förstår vart jag vill komma. Något som också händer hos oss är att det pågår en riktigt stor utbildningssatsning där vi tillsammans med sju andra bolag driver ett kompetensutvecklingsprojekt som finansieras av Europeiska Socialfonden. Detta är på vårt initiativ och det är vi som är projektägare för hela projektet som påbörjades i januari i år och löper under 2,5 år till augusti 2013. Budgeten är på ca 14 mkr och skall användas för att kompetensutveckla medarbetarna i de 7 organisationer som medverkar i projektet. Vi skall kompetensutveckla personalen för att skapa en högre kompetens, bättre flexibilitet och även arbeta med att stärka medarbetarna som människor. Stora satsningar kommer även att göras inom ledarskap! Vi är jätteglada och stolta att vi fått detta då bara ansökningsprocessen var otroligt krävande. Projektet kommer att ge oss mer kompetent personal vilket kommer att leda till att vi kan utvecklas snabbare, skapa en organisation för framtidens medarbetare samt att vi kan leverera mer till våra kunder. Detta var några korta rader från fronten. Tveka inte att höra av er till oss om det är något ni undrar över! Hälsningar, Karl-Erik Mon, 30 May 2011 13:15:00 GMT